Samen slim omgaan met voedsel - GuestHouse Hotel

Wat een leuk artikel verscheen in juni in het ledenmagazine Dichterbij van de Rabobank over ons initiatief in Kaatsheuvel.

De Kaatsheuvelse AH-ondernemer Piet den Hartog en hotelexploitant Coen Schelfhorst bestrijden met een bijzonder concept de verspilling van voedsel.

De meeste  mensen  gooien  niet graag eten weg”, zegt onderzoeker Toine Timmermans van Wageningen University & Research. “Toch verspillen  we veel goed voedsel, gemiddeld bijna 50 kilo per persoon per jaar. Dat is 14% van het eten dat we kopen.” Al dat bruikbare voedsel dat niet daadwerkelijk gegeten wordt, kost niet alleen veel gelet Het heeft ook grote gevolgen voor het milieu.

Wanneer we in Europa de verspilling met de helft zouden verminderen, scheelt dat een op­ pervlakte aan landbouwgrond even groot als België. Minder verspillen is ook nodig in het licht van de groeiende vraag naar voedsel, aldus Timmermans. Tot 2050 groeit de wereldbevol­king tot 9 miljard mensen. De welvaart stijgt, en de vraag naar voedsel groeit mee. In 2050 is 60 procent meer voedsel nodig dan vandaag . Tege­lijk moeten we deze toename realiseren met minder beschikbare landbouwgrond en minder hulpmiddelen, zoals kunstmest. Verspilling be­perken is daarom een must.

Piet den Hartog wil er maar wat graag iets aan doen. In zijn Albert Heijn in Kaatsheuvel ziet de franchise -ondernemer dagelijks bijna een rolcontainer vol eten weggaan. Groenten, fruit, brood en vlees dat niet meer verkocht wordt of kan worden. Het wordt overigens niet klakkeloos weggegooid. “Vlees dat aan de datum is, vriezen we  in en doneren we eens per week aan de Voedselbank”, vertelt hij. Wat niet kan worden  geschonken, wordt uiteindelijk ‘doorgedraaid’ (vernietigd – red.).  “Je gaat eraan wen­nen, maar ik heb echt veel moeite met het weggooien van eten”, stelt Piet. “We  besteden daarom elke dag aandacht aan dit probleem. Het begint uiteraard met scherp bestellen, een goed codebeheer en fifo vullen (wat het eerst binnen­ kwam,  vooraan in het schap plaatsen – red.).

Producten die tegen de datum aan zit ten prijzen we af. Daarnaast maken we onze medewerkers bewust van de kosten van derving en wijzen we ze op alternatieven

Een net sinaasappelen waarvan er één is aangetast, hoeft niet in de kliko. Gooi die ene slechte sinaasappel weg, de rest is prima bruikbaar in onze sappers. Een pak suiker met een gaatje? Plak het dicht en prijs het af. Het hoeft niet altijd per se meteen weg. Ook verkopen we tegenwoordig ‘buitenbeentjes’: groenten en fruit in een afwijkende vorm, tegen een gunstiger prijs. Daar­ mee willen we laten zien dat er niks mis is met een vervorm­de peer.”

Al deze maatregelen zijn nog niet genoeg voor Piet den Hartog. Sa­men met ondernemer Coen Schelfhorst van GuestHouseHotels werkt hij aan de realisatie van een concept waarin de strijd tegen voedselverspilling een  belangrijke rol krijgt. In Kaatsheuvel start in juli de bouw van een nieuwe super­markt, een hotel en een restaurant. Voorjaar 2018 staat de opening gepland. “Een uitdaging, maar daar werken we naar­ toe!”, glimlachen de heren. De samenwerking kwam eind 2015 tot stand toen Piet den Hartog het plan opvatte om bo­ven een nieuwe supermarkt hotelkamers te realiseren. Op zoek naar een ervaren partner hiervoor, nam  hij contact op met Coen Schelfhorst , die direct enthousiast reageerde. Coen is zeer ervaren in het ontwikkelen van concèpten in hospitality, leisure en foodservice en exploiteert onder de vlag van GuestHouseHotels het Hotel de Kroon in Kaatsheuvel.  Na het eerste telefoontje ging het snel; een bijzonder plan werd uitgewerkt. In het nieuwe complex wordt een hypermoderne Albert Heijn gevestigd, samen met nog enkele versdetaillisten uit de Langstraat. Vanuit de winkel zullen klanten zicht hebben op de open keuken van het aangrenzende restaurant dat samen met een hotel wordt geëxploiteerd door Coen Schelfhorst. Zijn restaurant gaat koken met producten die supermarktgasten niet kopen, omdat deze ‘tegen de datum’ aanzitten. Het doel is om voedselverspilling van Albert Heijn Kaatsheuvel met 50% te verminderen.

In het bijzondere concept komt alles samen: een optimale versbeleving, gastvrijheid en kwaliteit. Piet den Hartog legt uit: “Consumenten doen hun boodschappen steeds meer online. De supermarkt kan zich vooral onderscheiden door een unieke versbeleving. Dat staat dan ook centraal in onze nieuwe Albert Heijn. We gaan triggeren met prachtige vers­ afdelingen, maar willen de klanten ook bewustmaken van voedsel en verspilling. Ze krijgen zicht op de keuken en zullen de koks van GuestHouse Kitchen ook in onze winkel gaan treffen. Zodat klanten kunnen zien, ruiken en proeven.”

Coen Schelfhorst vult aan: “Wij gaan in ons restaurant uitsluitend koken met de producten uit de winkel en gaan ook verse maaltijden bereiden die dan weer in de Albert Heijn worden verkocht. De markt bepaalt het aanbod; het is aan onze koks om daar een creatieve invulling aan te geven. Elke dag zullen zij een rondje door de winkel maken om te zien welke pro­ducten tegen de datum aan zitten of welke producten klanten links laten liggen. Een bloemkool met een vlekje bijvoor­beeld. Of een eierdoos die vies is doordat een eierschaal brak. Het rondje winkel zal een dagelijks wisselend menu gaan op­leveren.

Het restaurant gaat ontbijt, lunch en diner verzorgen voor de gasten van  het Guesthouse Hotel, dat 69 kamers gaat tellen voor zo’ n 300 gasten. Daar­ naast mikt het restaurantconcept GuestHouse Kitchen op in­woners van  Kaatsheuvel  en omgeving en op dagjesmensen . “We richten ons voornamelijk op gezinnen”,aldus Coen. “Dus serveren we lekkere dagmenu ‘s en dagschotels. All day ca­sual dining, noemen wij dat. Laagdrempelig, met een open keuken. We willen onze gasten het gevoel geven dat ze gerust een kijkje mogen  komen  nemen  in de keuken. Kinderen zul­len we zeker uitnodigen om dat daadwerkelijk te doen.  “Rabobank  De Langstraat is trots dat de bank middels een financiering bijdraagt aan de  reali­satie  van  het concept, dat  nog niet op eenzelfde  grote schaal in Nederland in praktijk is gebracht. “In Winterswijk is een supermarkt die al enkele jaren  kookt  met wat overblijft”, we­ten Piet en Coen. “Dat loopt goed, maar is  kleinschaliger .” Coen vult aan: “Onze samenwerking gaat ook verder. Onze ambitie is om in het hele complex –  dus zowel  in de super­markt  en de andere  winkels  als in het  restaurant  en  het hotel een excellent niveau van dienstverlening te leveren. Hospi­tality is erg belangrijk. Daar willen we onze medewerkers gezamenlijk op sturen. Denk hierbij aan het ruilen van werk­plek om zo van elkaar te leren.” Piet: “Supers  gaan steeds meer op elkaar lijken; onze medewerkers moeten en kunnen het verschil maken.” Coen: “De hotelmedewerkers kunnen veel leren van de wijze waarop processen in de supermarkt worden gestuurd, om zo efficiënt mogelijk te werken. De supermarktmarktmedewerkers kunnen weer veel leren over optimale gastvrijheid. We gaan een spannend traject in, maar het is echt van deze tijd.”

Bron: staps communicatie en image

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

JOUW VOORDELEN

Beste prijs garantie
Minimaal 10% lagere kamerprijs
Arrangement inclusief Efteling entree
De meest flexibele annuleringsvoorwaarden
Exclusieve deals met kortingen oplopend tot 20% korting